Az eddigi tapasztalataim, feltett kérdések a Beszédmumus könyvvel kapcsolatban, valamint a visszajelzések azt mutatják, sokan nem tudják, hogyan fordítsák előnyükre a könyvben leírtakat.

Sokszor gondot okoz az, hogy nem ismerik fel egyértelműen, hogy miként ültessék át az információkat a gyakorlatba.

Ebben szeretnék most segíteni.

Amint mindig is hangsúlyozom – mert szerintem ez az egyik legnagyobb haszna a könyvnek –, a Beszédmumus című könyv egy gyakorlati könyv. Ez pedig azt jelenti, hogy nem csak egyszerűen elolvasom, leszűröm belőle a lényeget és utána felteszem a polcra a többi könyv közé. Vagy megállapítom, hogy ezek szinte mind ismerős helyzetek, semmi újat nem tudtam meg, de jó volt bepillantani más történetébe.

Ezt lehetetlennek tartom. Miért?

Ugyan mindannyiunk gyermeke szelektív mutista, de a teljes folyamat, a gyermekek reakciója a különböző helyzetekre, valamint a szülők hozzáállása, viselkedése a gyermekükkel, környezetükkel sok eseteben mégis különböző. Az események, a jelek, a tünetek, a reakciók, a nehéz helyzetek nem egy időben, nem egyszerre keletkeznek, és azok megoldása sem megy mindenkinek ugyanolyan módon, ugyanannyi idő alatt. Ha ezekről, illetve ezeknek lelki megéléseiről bővebben szeretnél olvasni, akkor kattints ide: https://beszedmumus.hu/lelekmelengetok/

Te még soha nem hagytál figyelmen kívül semmit?

Tehát az egyes események, nehézségek, lelki megélések hasonlóak, de minden történet egyedi. A Beszédmumus könyvben sok olyan apró momentum van, ami esetleg eddig elkerülte a figyelmedet, eddig eszedbe sem jutott, vagy még nem találkoztál vele. Mindezek által sok mindenre nem tudsz előre felkészülni. Ha viszont tudásodat, ismereteidet szélesíted, akkor biztos lehetsz abban, hogy találsz valami olyan megoldást, apró szösszenetet, trükköt, praktikát, ami gyermeked hasznára válik, még ha ez nem is a végleges állomás.

A csodák eljönnek, megtörténnek, de hogy mikor, azt senki nem tudja nekünk megmondani.

Viszont az, hogy milyen módon, milyen hozzáállással és milyen minőségben csinálod végig azt a folyamatot, amit végig kell csinálnod, az egyáltalán nem mindegy.

Tetszik, nem tetszik? Ez van. Bosszankodsz? Ez van. Másokat hibáztatsz? Ez van.

Hogyan ültessem át a Beszédmumus könyvben leírtakat a gyakorlatba?

 

1. Kiemelések, alcím fejezetek

Szóval! A Beszédmumus című könyvben az egyes fejezetekben vagy kiemelem azokat a részeket, amelyek konkrét tanácsot, útmutatót, praktikát jelentenek, vagy pedig a bennünk keletkező kérdésekre választási lehetőségeket, konkrét válaszokat adok, amelyek az alcímekben is megjelenik.

Például:

„Ami minden esetben támogatja a gyermeket, ha tudatosul benne, hogy nincs egyedül, bármi is történik vele, nem baj, ha nem tudja úgy, vagy azonnal megoldani a szituációt, mint más, mint a többi gyermek. Ti (szülők) akkor is szeretitek, ő akkor is szuper, és bennetek mindig megbízhat. A támasz kihangsúlyozása – főleg az első időkben – nagyon nagy segítség a gyermeked számára. Mint már fentebb is jeleztem, amikor te küzdesz problémával és mondjuk a társad, vagy a te anyukád biztosít arról, hogy nem vagy egyedül, és támogat téged, akkor te sem érzed magad annyira elveszettnek. „

Az idézett részben a lényeg és a gyakorlatba kell ültetni: mondjuk el a gyermeknek, hogy nincs egyedül, mi ott vagyunk neki, ránk számíthat. Ezt újra és újra, minden nehéz helyzet esetén ismételni kell számára. Ő ez által tud erősödni, lesz képes bízni másokban, és szorongása folyamatosan csökken.

Vagy:

„Hol a határ?

Ha azokban a helyzetekben, amelyek nehezek a gyermeked számára és te türelmetlenül viselkedsz, az is rendkívül módon visszahat a gyermekre. Azt kell éreznie, hogy nincs egyedül a problémával. Persze szükség van egy egészséges határ felállítása. Ezt a legnehezebb megtalálni. A gyermek fejlődésével párhuzamosan előbb-utóbb megjelennek az általa direkt módon kreált nehéz helyzetek.

Ezért is kell többek között jól ismerni a gyermekünket, hogy eldöntsük, hogy valós, vagy előadott problémáról van szó. Feszegetik a határokat, keresik, hogy hol a helyük, hogy mit engedhetnek meg egy-egy helyzetben, egy-egy személlyel kapcsolatban. „

Ebben az idézett részben a lényeg és a gyakorlatba kell ültetni: attól, hogy gyermekünk félénk, szorongó, mégis szükség van határok felállítására. Neki is meg kell tanulni, hogy hol, milyen helyzetben mire számítson, minek mi a következménye. De nekünk kell ezt szabályozni annak megfelelően, hogy ő mivel és hogyan képes megbirkózni.

2. Mire jó az összefoglalás rész a fejezetek végén?

A fejezetek végén található összefoglalás azért nagyon fontos eleme a könyvnek, mert abban a konkrét cselekvésre ösztönző mondatokat írtam le.

Például:

„A bizalom kiépítésénél legyenek olyan játékok, rituálék, cselekvések, amelyek csak kettőtökre jellemzők. Ez segít abban, hogy még közelebb kerülj gyermekedhez.

A gyermek többször legyen erősségeiben dicsérve, mint gyengeségeiben elmarasztalva.

Egy adott helyzetben a mi érzéseink teljesen mások lehetnek, mint a gyermekünké. Ne keverjük össze a kettőt. Figyeljük őt, és annak megfelelően cselekedjünk, vagy ne cselekedjünk még akkor is, ha bennünk sokkal nagyobb a félelem vagy aggodalom érzése.

A határok tágításával a gyermek lassacskán szembesül azzal, hogy egyre több dolgot képes önállóan megtenni.”

A lényeg és a gyakorlatba kell ültetni: hogy ne csak olvasd és érts ezzel együtt, hanem tedd is meg a mindennapokban.

3. A munkafüzet lényege

A Beszédmumus könyv végén található egy munkafüzet, ami több okból is hasznos. Kérdés: megcsinálod-e?

Nézzük végig, hogy mit érsz el azzal, ha válaszolsz a Beszédmumus című könyv munkafüzet kérdéseire:

  • Szembesít: gyermekeddel és magaddal.
  • Visszajelzést ad: gyermekedről és önmagadról.
  • Tanít: gyermekeddel és magaddal kapcsolatban.
  • Lépésekre ösztönöz: gyermekeddel és önmagaddal kapcsolatban.
  • Változás következik be: gyermeked és a te magad viselkedése, hozzáállása vonatkozásában.
  • Mérhetővé is teszi a változást: mind gyermekednél, mind nálad, amennyiben néhány hónap, fél év elteltével újra megválaszolod a kérdéseket.
  • Újra és újra felhasználhatod: mind gyermeked, mind a saját magad nehézségei kapcsán. Hiszen mindig tanulunk és változunk. Soha nem évül el. ?

Mit tanulsz tehát a Beszédmumus könyv által?

Azzal, hogy ezt a bejegyzést elolvasod, még nem változik meg semmi. De benned lehet, hogy elindul egy folyamat. Ez pedig hozza a felismerést: Ahhoz, hogy ezek a szépen hangzó mondatok meg is valósuljanak CSELEKEDNI KELL.

Nem az olvasás, és az azzal való egyetértés hozza meg a várva várt eredményt, hanem az, ha kőkemény munkába kezdesz magaddal és gyermekeddel.

Hiába várod, hogy majd más oldja meg, nem fogja. Hiába neheztelsz másokra, csak rosszabb lesz, megoldani nem fog semmit. Hiába vagy türelmetlen, nem változik semmi. Hiába vagy elégedetlen, nem változtat semmin. Hiába mondod azt: neki könnyű, nem tudja mivel jár a szelektív mutizmus. Nem változtat semmin.

CSAK TE VÁLTOZTATHATSZ RAJTA. Nem megy minden egyszerre, és ugyanolyan sikerrel, de szépen lassan, lépésről-lépésre kell haladni. Ha kitartó vagy a gyakorlatban, akkor minden nap valami újat tudsz beiktatni.

Munkára fel!

Ha már megvetted a Beszédmumus könyvet, akkor vedd le a polcról és a fentieknek megfelelően próbáld ki és a gyakorlatban is alkalmazd a tennivalókat.

Ha pedig még nem vetted meg a Beszédmumus könyvet, de most úgy érzed mégis adsz egy esélyt a változásnak, akkor a könyv kép ikonjára kattintva megveheted.

Ha szeretnéd, hogy a benned keletkező nehézségekkel könnyebben megbirkózz, akkor tarts velem a Lélekmelengetők sorozatban is.

A_beszedmumus

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük